Οφθαλμολογία

Top tips για να διατηρήσετε την όραση σας!

Αικατερίνη Δημάκη M.D, PhD Αικατερίνη Δημάκη M.D, PhD – Χειρουργός Οφθαλμίατρος

Διδάκτωρ της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών

Μέλος της Ελληνικής Οφθαλμολογικής Εταιρείας

Website: www.dimaki.gr      Email: dimaki61@gmail.com


Περισσότεροι από 20 εκατομμύρια Αμερικανοί παρουσιάζουν σοβαρή απώλεια της όρασης. Παρά το γεγονός ότι δεν μπορούμε να προλάβουμε όλες τις οφθαλμολογικές παθήσεις υπάρχουν απλά βήματα που μπορούμε όλοι να κάνουμε για να διατηρήσουμε υγιή τα μάτια μας.

1. Φορέστε γυαλιά ηλίου

Τα γυαλιά ηλίου εμποδίζουν την υπεριώδη ακτινοβολία να φτάσει στα

μάτια

μας και καθυστερούν την ανάπτυξη καταρράκτου. Επίσης προλαμβάνουν βλάβη του αμφιβληστροειδούς και προστατεύουν το ευαίσθητο δέρμα των βλεφάρων από τη ρυτίδωση και τον καρκίνο του δέρματος. Βεβαιωθείτε ότι τα γυαλιά σας έχουν 100% απορροφητικότητα για UV-A και UV-B ακτινοβολία.

2. Μην καπνίζετε

Το κάπνισμα συνδέεται άμεσα με την ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς κηλίδας. Μελέτες αναφέρουν ότι καπνιστές αλλά και πρώην καπνιστές είναι περισσότερο πιθανό να αναπτύξουν ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς από ανθρώπους που δεν κάπνισαν ποτέ. Έχουν επίσης αυξημένο κίνδυνο ανάπτυξης καταρράκτου.

3. Τρώτε σωστά

Η έλλειψη βιταμινών μπορεί να επιδεινώσει τη λειτουργία του αμφιβληστροειδούς. Η πίστη ότι τα καρότα βελτιώνουν την

όραση

έχει κάποια βάση αλλά ποικιλία λαχανικών ιδιαίτερα τα πράσινα φυλλώδη πρέπει να είναι ένα σημαντικό μέρος της δίαιτά σας. Οι έρευνες έδειξαν ότι άνθρωποι με δίαιτα πλούσια σε βιταμίνες C και E, ψευδάργυρο, λουτείνη και ωμέγα-3 λιπαρά οξέα είναι λιγότερο πιθανόν να αναπτύξουν ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς.

4. Οφθαλμολογικό check-up

Ενήλικες χωρίς σημεία η παράγοντες κινδύνου για οφθαλμική νόσο πρέπει να κάνουν έναν πλήρη οφθαλμολογικό έλεγχο σε ηλικία 40 ετών. Ανάλογα με τα αποτελέσματα του πρώτου ελέγχου ο οφθαλμίατρος θα ορίσει τον χρόνο επανελέγχου.

5. Προστατέψτε τα μάτια σας

Εκτιμάται ότι 2,5 εκατομμύρια οφθαλμικοί τραυματισμοί συμβαίνουν στις ΗΠΑ κάθε χρόνο. Είναι βασικό να φοράτε προστατευτικά γυαλιά στη διάρκεια αθλημάτων (hockey, baseball) και επίσης στο σπίτι όταν επισκευάζετε κάτι, ασχολείστε στον κήπο ή καθαρίζετε.

6. Μάθετε το οικογενειακό σας ιστορικό

Πολλές οφθαλμικές ασθένειες συναντώνται σε αυξημένη συχνότητα σε κάποιες οικογένειες και γι’ αυτό θα πρέπει να γνωρίζετε το οικογενειακό σας ιστορικό οφθαλμικών παθήσεων γιατί ίσως βρίσκεστε σε αυξημένο κίνδυνο. Οφθαλμικές παθήσεις που σχετίζονται με την ηλικία όπως καταρράκτης,

γλαύκωμα

και ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς αναμένεται να αυξηθούν δραματικά από 28 εκατομμύρια σε 43 εκατομμύρια μέχρι το 2020.

7. Έγκαιρη επέμβαση

Πολλές οφθαλμικές παθήσεις όπως το γλαύκωμα και η ηλικιακή εκφύλιση της ωχράς θεραπεύονται πιο εύκολα και με μεγαλύτερη επιτυχία όταν διαγνωστούν έγκαιρα.

8.Φροντίστε τους φακούς επαφής σας

Αποφύγετε να κοιμάστε με τους φακούς σας και μη χρησιμοποιείτε νερό της βρύσης αντί για τα υγρά των φακών ή φυσιολογικό ορό. Επίσης μη χρησιμοποιείτε υγρά που έχουν λήξει.

9. Αντιληφθείτε την κόπωση των ματιών σας

Εάν νιώθετε κόπωση στα μάτια σας από την εργασία στον υπολογιστή σας ακολουθείστε τον κανόνα 20-20-20 (σταματήστε την δουλειά σας κάθε 20 λεπτά και κοιτάξτε ένα αντικείμενο που βρίσκεται σε απόσταση 20 feet-6 μέτρων για 20 δευτερόλεπτα). Εάν η κόπωση συνεχίζεται συμβουλευτείτε τον οφθαλμίατρο σας.

Για περισσότερες συμβουλές σχετικά με την όραση σας επισκεφθείτε το http://www.dimaki.gr/.