Ασθένειες & Διατροφή, Διατροφή

Τροφές για την γρίπη

[:]

Η χρυσή δεκάδα της διατροφής κατά της γρίπης και των ιώσεων της εποχής

Αυτή η εποχή έχει χαρακτηρισθεί από πολλούς ως επικίνδυνη για την εμφάνιση ιώσεων. Πέραν του γενετικού υλικού και του περιβάλλοντος, ένας τρόπος θωράκισης του οργανισμού είναι μέσω της διατροφής.

Ας δούμε όμως ποια συστατικά εμπλέκονται κυρίως στη διαδικασία θωράκισης του ανοσοποιητικού μας συστήματος.

 

Πρωτεϊνες

Απαραίτητο συστατικό της διατροφής μας αποτελεί η πρωτεϊνη καθώς σχετίζεται άμεσα με υποστηρικτικούς μηχανισμούς του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Πηγές πρωτεϊνης υψηλής βιολογικής αξίας (δηλαδή υψηλής απορρόφησης) βρίσκουμε σε όλα τα κρεατικά, τα πουλερικά, τα ψαρικά, τα γαλακτοκομικά και τυροκομικά προϊόντα και στα αυγά! Φυτικής μορφής πρωτεϊνη υπάρχει στα όσπρια, τα λαχανικά, τα προϊόντα σόγιας και τους ξηρούς καρπούς.

Ψευδάργυρος

Ο ψευδάργυρος είναι ένα ακόμη ιχνοστοιχείο που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και έχει επουλωτική δράση. Ο ψευδάργυρος υπάρχει σε παρόμοιες τροφές με αυτές που βρίσκουμε πρωτεϊνη, όπως στα άπαχα κρέατα, τα πουλερικά, τα θαλασσινά, το γάλα, τα αυγά, τα προϊόντα ολικής αλέσεως, τα όσπρια, τους ξηρούς καρπούς και τους σπόρους.

Σελήνιο

Το σελήνιο είναι ένα ιχνοστοιχείο που προστατεύει το σώμα από το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή. Οι πιο πλούσιες πηγές σεληνίου είναι τα θαλασσινά και τα εντόσθια. Άλλες πηγές είναι τα κρεατικά, δημητριακά και γαλακτοκομικά προϊόντα.

Σίδηρος

Ο σίδηρος που χρειάζεται καθημερινά το σώμα εξασφαλίζεται μέσω της διατροφής μας και αποθηκεύεται με τη μορφή της φερριτίνης. Η έλλειψη σιδήρου εξασθενεί το ανοσοποιητικό σύστημα για αυτό και η επαρκής κατανάλωση του είναι σημαντική. Ο ζωϊκός σίδηρος ή αλλιώς αιμικός σίδηρος βρίσκεται σε ζωϊκά τρόφιμα, όπως το κόκκινο κρέας και τα προϊόντα του, τα πουλερικά, το ψάρι, το συκώτι και τα θαλασσινά. Η απορρόφηση από αυτές τις πηγές μπορεί να φτάσει και το 30%. Ο φυτικός σίδηρος ή διαφορετικά μη αιμικός απαντάται στα φυτικά τρόφιμα, όπως τα όσπρια, οι ξηροί καρποί και τα λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο κ.α.). Σε αντίθεση με τον αιμικό σίδηρο, ο σίδηρος των φυτικών τροφίμων απορροφάται σε πολύ μικρό βαθμό, σε ποσοστό που φτάνει λιγότερο από 10% λόγω της χημικής του δομής.

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Τα ωμέγα 3 λιπαρά οξέα χάρη στην ισχυρή αντιφλεγμονώδη δράση τους, ενισχύουν σημαντικά το ανοσοποιητικό σύστημα. Πηγές τους είναι τα λιπαρά ψάρια (όπως η τσιπούρα, η σαρδέλα, ο σολωμός, το σκουμπρί, η πέστροφα, ο φρέσκος τόνος) και οι ξηροί καρποί.

Πρεβιοτικά

Μία από τις ευεργετικές δράσεις των πρεβιοτικών είναι ότι τονώνει το ανοσοποιητικό σύστημα καθώς αυξάνει τον πληθυσμό των ωφέλιμων μικροβίων ή των προβιοτικών που υπάρχουν ήδη στο έντερο. Φυσικά πρεβιοτικά συστατικά υπάρχουν στο κρεμμύδι, το πράσο, το σκόρδο και άλλες φυτικές τροφές.

Φυλλικό οξύ

Το φυλλικό οξύ επίσης συμβάλλει σημαντικά στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού μας συστήματος. Υπάρχει σε μία ποικιλία φαγητών όπως τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, το μπρόκολο, το σπανάκι και τα όσπρια όπως και το συκώτι.

Βιταμίνη C

Η κλασική προστασία από τη γνωστή σε όλους μας λήψη βιταμίνης C κινητοποιεί το σχηματισμό των αντισωμάτων και ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα. Πηγές της αποτελούν όλα τα κιτρώδη φρούτα όπως τα πορτοκάλια, τα μανταρίνια, το γκρεϊπφρουτ, επίσης τα ακτινίδια έχουν πολύ υψηλή περιεκτικότητα, οι φράουλες, οι πιπεριές, η παπάγια και η ντομάτα.

Bιταμίνη Α

Η βιταμίνη Α βοηθά στη ρύθμιση του ανοσοποιητικού συστήματος και βοηθά ενάντια σε φλεγμονές, διατηρώντας το δέρμα και τους ιστούς υγιή. Υψηλή περιεκτικότητα σε βιταμίνη Α έχουν οι γλυκοπατάτες, τα καρότα, το μπρόκολο, το σπανάκι, τα βερίκοκα, οι κόκκινες πιπεριές, τα αυγά και το γάλα.

Bιταμίνη E & παρθένο ελαιόλαδο

Ισχυρή αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση έχει η βιταμίνη Ε, την οποία βρίσκουμε σε όλα τα έλαια (ελαιόλαδο, σπορέλαια κλπ),τους ξηρούς καρπούς (φυστίκια, αμύγδαλα, φουντούκια), τους σπόρους (πχ.ηλιόσποροι) και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά (σπανάκι, μπρόκολο κ.α). Αξίζει σε αυτό το σημείο να γίνει όμως ιδιαίτερη αναφορά στις εξαιρετικές ιδιότητες του παρθένου ελαιόλαδου σχετικά με τη σύσταση και επίδραση στο ανοσοποιητικό σύστημα, χάρη στη μοναδική σύστασή του (υψηλό σε μονοακόρεστα λιπαρά, τοκοφερόλες και πολυφαινόλες τα οποία έχουν άμεση αντιφλεγμονώδη δράση).